Rolul culorilor
Culorile reprezintă un factor important în branding, pentru că ele ajută la transmiterea personalității brandului către audiențe. Audiențele asociază anumite culori cu anumite emoții și sentimente. Deși există studii care susțin că oamenii reacționează în anumite feluri la anumite culori, adevărul este că fiecare dintre noi percepem culorile diferit, pe baza unor factori personali precum experiențele anterioare, mediu înconjurător, cultură, religie, sex, rasă, naționalitate, preferințe politice etc.
După cum spuneam în articolul anterior referitor la branding, un brand nu se adresează tuturor oamenilor, ci doar unor anumite grupuri de oameni, fiecare cu caracteristicile lui de personalitate. Atunci când alegem culorile / personalitatea brandului, trebuie să avem în vedere caracteristicile audienței țintă, astfel încât mesajul nostru să se muleze pe personalitatea publicului țintă.
Cercetările în domeniu au arătat că nu există o anumită culoare care să atragă toate audiențele, ci mai degrabă anumite culori care sunt potrivite pentru anumite produse sau industrii, respectiv pentru anumite audiențe cu anumite personalități.
Culorile sunt unul dintre factorii care influențează decizia clienților de a cumpăra sau nu un produs. Aparent oamenii iau decizia de a cumpăra un produs sau serviciu în aproximativ 90 de secunde de la contactul cu brandul respectiv. S-a stabilit că decizia respectivă se bazează în proporție de 60% – 90% pe culoarea dominantă a produsului / serviciului sau a logo-ului brandului respectiv, în funcție de personalitatea fiecărei persoane în parte.
Culorile afectează felul în care sunt percepute personalitățile brandurilor, iar acestea din urmă influențează intențiile de cumpărare în funcție de personalitățile cumpărătorilor. S-a dovedit că intențiile de achiziție sunt influențate de potrivirea culorilor atât cu produsele / serviciile marketate, cât și cu personalitățile audiențelor țintă.
Studiile au arătat că brandurile ar trebui să aleagă culori funcționale pentru produse pe care oamenii le percep ca fiind având utilizări funcționale (rezolvă practic o problemă sau nevoie funcțională). Un exemplu ar fi: „am nevoie de o mașină care să mă ducă din punctul A în punctul B, cu un consum minim de combustibil și cu costuri minime de întreținere”. De asemenea, brandurile ar trebui să aleagă culori senzorial-sociale pentru produsele pe care oamenii le percep ca având utilizări senzorial-sociale (transmit atitudini, statut sau recunoaștere socială). Un exemplu ar fi: „am nevoie de o mașină de lux, care să îmi confere prestigiu și recunoaștere socială, care să transmită celorlalți oameni faptul că sunt puternic, bogat și am un status social ridicat”.
Ce transmit culorile
Oamenii percep culorile în multe feluri. Tonurile închise de roșu generează excitație fizică, în vreme ce tonurile deschise de albastru generează reacții de relaxare mentală. Au fost descoperite legături între culorile brandurilor și percepții precum cele de sinceritate, competență, sofisticare, agitare, încredere etc.
Culorile de bază sunt cele primare (roșu, galben, albastru), cele secundare (portocaliu, verde, violet) și cele neutre (alb, negru, gri).
Un studiu realizat cu privire la percepția consumatorilor americani față de culorile brandurilor ( Funcționale – F / Senzorial-sociale – S), a relevat următoarele concluzii:
Culori primare
Roșu – dorință (S), putere (S), agitație (S), iubire (S), viteză (S), furie (S)
Galben – preț mic (F), calitate redusă (F), competență (S), fericire (S)
Albastru – calitate înaltă (F), corporație (F), încredere (F), sofisticare (S), competență (S)
Culori secundare
Portocaliu – necizelat (S), agitație (S)
Verde – gust bun (F), bani (F), prietenos cu mediul (F), invidie (S), sănătate (S)
Violet – căldură (S), sofisticare (S), putere (S)
Culori neutre
Negru – preț mare (F), fericire (S), sofisticare (S), frică (S)
Alb – sinceritate (S), puritate (S)
Alte culori
Roz – autoritate (S), sinceritate (S), feminin (S), cochet (S)
Maro – suferință (S)
Rezultatele acestui studiu se referă la percepțiile consumatorilor americani și nu pot fi considerate universale. Totuși, ele ar putea fi valabile sau parțial valabile pentru societăți sau grupuri sociale din diverse alte țări, care împărtășesc elemente similare cu societatea americană, cum ar fi cele culturale, religioase, rasiale, politice etc.
În următorul articol despre culori în branding, îți vom explica de ce inconștientul cumpărătorilor este esențial atunci când alegi culorile brandului tău.
Citește blogul Krafty în continuare pentru a afla mai mult despre branding și cum se poate dezvolta mai eficient afacerea ta online!